برلين


 






 
برلين پايتخت کشور آلمان است. از لحاظ اهميت برلين دومين قاره اروپا به شمار مي رود، کل مساحت اين شهر بيش از 900 کيلومتر مربع است. جنگل ها و دريچه ها در گوشه و کنار آن وجود دارد. از لحاظ توليدات صنعتي مقام مهمي دارد. علاوه بر اين بنادر و خط راه آهن و چندين فرودگاه اين شهر به فعاليت دائم مشغول هستند. پيش از سال 1871 تعدادي ايالات خيلي کوچک جداگانه در آلمان بود ولي در آن سال آنها متحد و متصل شدند و به صورت يک ملت قوي در آمدند. برلين پايتخت شد. البته از هنگامي که پايتخت شد، رشد خود را آغاز کرد. شايد بيشتر عظمت و اهميت، آلمان با تغيير شکل دادن از کشوري کشاروزي به کشوري صنعتي مي باشد. برلين جا و محلي خوب براي صنعتي شدن بود. هنگامي که برلين شروع به رشد کردن نمود، رشدش خيلي سريع بود. راه آهن ها همه به برلين مستقيماً منتهي شد و کارخانه ها شروع به ساختن ادوات و ابزار آلات و مواد شيميايي و پارچه نمود. ساختمان هاي دولتي بسيار برافراشته و احداث گرديد.
رايشتاگ محل مجلس و پارلمان آلمان در دوره امپراطوري و روزگار جمهوري و ايمار بود. در دوره حکومت وحشت هيتلر، رايشتاک قدرت خود را از دست داد. معماري رايشتاگ توسط پل والوت از سال 1884 تا 1894 طول کشيد. رايشتاگ زير پوشش هنرمند دئو کريستو و ژان کلود بنا بر طراحي نورمن فوستر معمار بريتانيايي بازسازي شد. آموزش در برلين گذشته از تعليمات اجباري دوره دبستان، در مقاطع تحصيلي بالاتر جوانان بسيار به تحصيل اشتغال دارند. از لحاظ سطح علمي، دانشگاه برلين شهرت جهاني داشته و اينک بيش از 61 هزار دانشجو دارد. دانشگاه تکنولوژي 38 و دانشگاه هومبولت 19 هزار دانشجو دارند. از اين گذشته کالج هاي متعدد و موسسه هاي در اين شهر فعال است. در قرن 18 و 19 شاهان پروس و امپراطوران آلمان پارک هاي جالبي براي زيبايي کاخ هاي خود پديد آوردند تا چشم اندازهاي آن بر جلوه کاخ هاي آنان بيفرايد. برلين را پايتخت موسيقي گفته اند چه در اين شهر اپرا خانه، پنج ارکستر ديگر که شهرت جهاني دارد در برلين فعال است. درهر گوشه شهر يک محل ديدني اعم ا زموزه، اپرا خانه و مراکز هنري ديگر ديده و مورد استفاده عامه واقع مي شود.
فيلارموني برلين از 1960 تا 1963 بوسيله هانس شارون ساخته شد. اين تالار محل برگزاري کنسرت نمونه اي از آثار جنبش اکسپرسونيسم و معماري ارگانيک است. در آن شنوندگان گرداگرد ارکستر مي نشينند که براساس قوانين آکوستيک طراحي شده است. نقشه ي تالار فيلار مونيک از طرح والتر گروپيوس به نام تئاتر توتالسرچشمه مي گيرد که در آن تماشاگران دور تا دور صحنه را مي گيرند. اين تالار، مرحله اي از گرايش جهاني به مشارکت تماشاگران در برنامه هاي تئاتر، موسيقي و نمايش گوناگون است.
کتابخانه برلين مرکزي و کتابخانه ناحيه اي و کتابخانه ايالتي از اهميت بسيار برخوردار است و اين کتابخانه دولتي در 1995 در اين محل استقرار يافت. در اين کتابخانه کتاب هاي علمي و فني و عناوين بسيار ديگر وجود دارد که در خدمت رساني علاقه مندان هستند. اولم يکي از شهرهاي مهم تاريخي آلمان است.
کليساي اولم که در ميان بناهاي قرون وسطي در شهر اولم درجنوب آلمان، سربر افراشته، بلندترين مناره دنيا را به ارتفاع 161 متر دارد. کار ساختن بناي آن از سال 1377 ميلادي شروع تا قرن شانزده ادامه يافت. گنجایش اين کليسا 30000 نفر است. اولم محل تولد آلبرت اينشتين است.
منبع: بهبودي، حميد؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.